Brekina

Brekina

Al ruim veertig jaar is Brekina een van de grote Duitse fabrikanten van miniatuur automodellen voor verzamelaars en modelspoorliefhebbers. Het merk richt zich geheel op voertuigen in schaal H0 en N, vanaf de jaren 1930 tot de jaren 1980. Brekina-modellen blinken uit in exacte gelijkenis en schaalnauwkeurigheid met strakke vormgeving, fijne details en perfecte afwerking. Zelfs hobbyisten zonder speciale interesse in oldtimers, klassiekers of youngtimers vallen voor de charmes van Brekina-voertuigen; in iedere collectie of bij elke treinbaan mogen ze gewoonweg vaak niet ontbreken, alleen al vanwege de vele Nederlandse modellen. Meijer & Blessing Hobby Rotterdam voert vrijwel het gehele Brekina-assortiment. Het actuele aanbod vindt u op onze website; bestellen gaat eenvoudig via onze webshop. Uiteraard bent u voor meer inspiratie van ook harte welkom in onze winkel in centrum Rotterdam.  

Lees meer

Producten 1-32 van 160

Van laag naar hoog sorteren
Pagina
  • U lees momenteel pagina 1
  • https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=2
    https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=2
  • Pagina 2
  • https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=3
    https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=3
  • Pagina 3
  • https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=4
    https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=4
  • Pagina 4
  • https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=5
    https://dev.meijerenblessing.nl/merken/brekina?p=5
  • Pagina 5
per pagina

Brekina-historie

De merknaam Brekina is een samentrekking van de beginlettergrepen uit de achternamen van de drie oprichters Breitenbach, Kießling en Nann. In 1980 richtten deze vertegenwoordigers uit de speelgoedbranche de onderneming nabij Emmendingen in de Zuid-Duitse provincie Baden-Württemberg (Zwarte Woud) op, met het doel modelauto’s uit het stoomtijdperk te produceren. Ontwikkeling en onderdelenproductie van de eerste Brekina-modellen vond in het Zwarte Woud plaats, fabrieksmedewerkers en thuiswerkers assembleerden op verschillende plaatsen de modellen. In 1982 werd Werner Hartung, mede-eigenaar van Hartung kunststoffabriek uit het nabijgelegen Teningen als bedrijfsleider bij Brekina aangesteld. Van de drie oprichters traden Kießling en Nann in 1986 uit de onderneming terug; Manfred Breitenbach bleef nog tot 2001 partner. Werner Hartung was van 2002 tot 2018 de enige eigenaar, na zijn vertrek werd Brekina aan Model Car World te Flörsheim am Main verkocht. Sinds 2019 staat het bedrijf onder leiding van Matthias Frank, die sinds 2000 in de onderneming werkzaam is. Eind mei 2019 werd de voorraad uit Teningen naar Flörsheim overgebracht waar vanuit de leveringen sindsdien plaatsvinden.

De eerste Brekina-miniatuurauto’s waren in 1980 markante vooroorlogse personenauto’s zoals Opel P4, DKW F7, Citroën Traction Avant en BMW Dixi. Vanaf 1982 volgden de eerste modellen uit de jaren 1960: Mercedes-Benz W110 “Heckflosse” en Ford Taunus P2. In 1983 verschenen de eerste bussen, vrachtwagens en brandweerauto’s naar voorbeelden uit de jaren 1950. Van de eerder uitgegeven personenwagens bracht Brekina intussen een aantal kleur- en uitvoeringsvarianten.

Vanaf 1984 gaf Brekina jaarlijks het tijdschrift Brekina Autoheft uit, vol rijkelijk van historische foto’s voorziene artikelen over diverse thema’s van de voertuiggeschiedenis, vaak passend bij nieuwe modelproducties. Het Autoheft verscheen tot en met 2020. Eveneens vanaf 1984 startte Brekina met themasets, verpakkingen waarin meerdere bij elkaar passende voertuigen op type of bedrukking werden gecombineerd.

In 1985 werd Brekina met een model van de VW T1a Transporter beroemd en maakte hiermee definitief naam. De miniatuur van de eerste generatie Volkswagenbusje, in Duitsland “Bulli” genaamd, verscheen in vele carrosserie-, kleur-  en opdrukvarianten gefabriceerd. In 2019 presenteerde Brekina op de Nürnberger Spielwarenmesse de maar liefst tweeduizendste variant uit een productie van meer dan tweeëneenhalf miljoen stuks!

Als eerste miniatuurfabrikant begon Brekina kort na de val van de Berlijnse Muur met een serie Oost-Europese modellen. Vanaf 1991 verschenen personenauto’s, bussen en vrachtwagens uit de voormalige DDR, Tsjecho-Slowakije en Sovjetunie, alsook Hongarije en Polen. Vele modelvarianten van merken als EMW, Trabant (P50 en 601), Wartburg, Barkas B 1000, Robur, IFA vrachtwagens, VEB Hebezeugwerk Sebnitz draaikraan Panther 6,3, Škoda, Ikarus, Lada (Niva) hebben het Brekina-programma versterkt.

Sinds 2000 werkt Brekina met verschillende Chinese partners samen, waarmee de productiekosten zijn verlaagd maar de kwaliteit is verhoogd. De vanaf 2001 in China geproduceerde personenautomodellen worden met geavanceerde spuitgiettechniek (in ABS, PS en POM onderdelen) gegoten, nauwkeurig gelakt, uiterst fijn bedrukt en gedetailleerd. Voor aan aantal modelvarianten zoals VW Kever en Setra S6 reisbus maakt Brekina van een tweekamer-gietproces gebruik waarmee carrosserie en glasdelen uit één stuk worden gegoten. Vintage Brekina-modellen uit de begintijd zijn inmiddels uit het programma verdwenen, vooral vanwege slijtage van gietmallen. Indien productie nog mogelijk is komen zo nu en dan toch klassiekers in kleur- en opdrukvarianten terug. Brekina biedt hierin tevens de zogenaamde Economy modellen welke iets minder gedetailleerd zijn, maar met behoud van de vertrouwde Brekina-kwaliteit gunstiger zijn geprijsd.

Omstreeks 2002 kwamen steeds meer modellen van West-Europese merken als, Alfa Romeo, Austin Motor Company, Citroën, DAF, Fiat, Ford, Jaguar, Peugeot, Porsche, Rover, Saab, Scania-Vabis, en Volvo en van het Amerikaanse Chevrolet en Checker Motors Corporation nieuw in het programma.

Sinds 2009 vertegenwoordigt Brekina de merknamen Starmada en Drummer. Tussen 2008 en 2009 had het bedrijf het Britse merk Classix in het assortiment, modellen van metal met kunststofonderdelen in schaal 1/76. Sinds 2014 kwam Starline erbij en vanaf 2020 heeft Brekina het 1/87 PCX programma van Speidel Replicars onder de hoed. Modelmerk BOS, dat een reeks hoogkwalitatieve resin modellen in 1/87 brengt, vormt de recentste aanvullende samenwerking.

Vanaf 2008 tot 2018 produceerde Brekina na ontwikkeling in eigen huis  enkele met aandrijving uitgeruste spoorwegmodellen. Van de Deutsche Bundesbahn verscheen een MAN railbus in H0 (DC en AC) en N; de KLV 12 en KLV 20 Draisine – een van de kleinste rijdende spoorwegmodellen ooit – in H0, waarvan voor de LGB-baan de KLV 20 eveneens in spoor G (1:22,5); De Schi-Stra-Bus in H0 (DC en AC); motorwagen Borgward-LVT Sylter Inselbahn (DC en AC); motorwagen Esslinger Triebwagen in H0 vier-assige motorwagen Nebenbahn-Triebwagen (DC en AC). Enkele van deze modellen zijn nog af fabriek leverbaar.

Brekina heeft in Nederland altijd een trouwe schare fans gehad. Bijvoorbeeld de DAF vrachtauto DO 2000 cabine in vele bedrijfsvarianten en samenstellingen met diverse opleggers en aanhangers. Of speciale uitvoeringen in kleuren van (rijks)politie, waaronder de befaamde Porsche 911 Targa (G-Reihe). Ook de in ons land populaire modellen als Citroën 2CV; Ford Taunus; Saab 92 en 99; Volkswagen Golf, Polo, T1 en T2; Volvo Amazon en Volvo 66 (DAF 66) zijn goed vertegenwoordigd. In 2018 verkoos de Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club (NAMAC) het H0 model van de DAF 600 tot “Miniatuurauto van het Jaar”.

Ieder jaar brengt Brekina tweemaandelijks een folder met aankondigingen van nieuwe modellen, een spannend moment voor iedere Brekina-liefhebber! Van personenauto’s, sportwagens, hulpdiensten, taxi’s en autobussen tot vrachtwagens en rijdend spoorwegmaterieel; in iedere collectie horen Brekina auto modellen

 

Summary in English

The Brekina history dates back to 1980 when the three German sales representatives Breitenbach, Kießling en Nann started the firm near Emmendingen, Southwest Germany. The main goal was to develop and produce miniature H0 vehicles focussed in the period between 1930s and 1980s. The first models were pre-war cars like Opel P4, DKW F7, Citroën Traction Avant and BMW Dixi. Cars from other decennia followed rapidly, joined by trucks, lorries, vans and buses. In the meantime Brekina issued existing models in many colours and edition variants, always one of the company’s strong points. In 1985 Brekina became world famous with its Volkswagen VW T1 van model, of which – of course – many variants were made with over two-and-a-half million pieces sold worldwide. Since 1991 Brekina has delighted many collectors with a range of former Eastern European vehicles, around 2000 the focus was back on Western European and an few USA models alike. Since 2000 Brekina production has moved to China. Production costs have reduced, but quality and manufacturing technology have improved. During the course of the 2000s, Brekina’s model range expanded considerably by becoming representative of other miniature brands, like Starmada, Drummer, Starline, PCX and BOS. Well known, trusty Brekina models are regularly being reissued, often in the friendly priced Economy series: standard Brekina quality, but slightly less detailed models. But, there’s always new developments. Every two months, Brekina publishes a leaflet with announcements of reissues and completely new models, like a Routemaster London Bus (Brekina 2020) and Austin FX4 London Taxi, Bentley and Rolls-Royce models (BOS range). Meijer & Blessing Hobby carries almost the complete Brekina product range. The actual stock is displayed on our website. You can order online in our web shop, or visit our store in Rotterdam centre, about 15 mins. from Rotterdam Central Station.

Copyright © 2020-nu Meijer & Blessing